এরপর থেকেই মনে হতে লাগলো ঐ মেয়েটা আমার চেয়ে বেশি ইম্পোর্টেন্স পাচ্ছে

📮 মনচিঠি টেক্সট-৩৯ (প্রেরকের সম্মতিতে প্রকাশিত)

আমি আমার ব্যাপারে সবরকম ইনফর্মেশন দেয়ার চেস্টা করেছি আপনাদের ফরম এ। আমি আসলে অনেক বেশি ডিপ্রেসড। অনেক দিন থেকেই এই প্রব্লেম ফেস করছি। ফার্স্ট থেকেই শুরু করছি।

১. আমি আমার ১ম রিলেশন ৩ বছরের মাথায় ব্রেকাপ করার পর থেকেই পাগলের মত হয়ে যাই। আমার ব্রেকাপের কারণ হলো আমার বিএফ তার কাজিনের সাথে লুকিয়ে রিলেশন চালিয়ে যাচ্ছিলো। আমি এটা জানার পর থেকেই তাকে অনেকবার বুঝাই। হাতে-পায়ে ধরে চেয়েছি ঐ মেয়ের সাথে রিলেশন ব্রেকাপ করুক। কিন্তু সে করেনি। আমায় ফেলে চলে যায়। দেন শুরু হয় আমার পাগলামি, চুপচাপ থাকা, অল্পতে রেগে যাওয়া, কান্নাকাটি করা, সবার সাথে বিশেষ করে ফ্যামিলি মেম্বারদের সাথে অতিরিক্ত মিসবিহেভ করা।

২. এরপর প্রায় ১ বছর পর আমার প্রেজেন্ট বিএফ এর সাথে আমার আস্তে আস্তে রিলেশন হয়। যদিও এখন পর্যন্ত কেউ কাউকে প্রপোজ করিনি। আমাদের এত্ত ভালো আন্ডারস্ট্যান্ডিং যে বলার বাইরে। আমি পুরো চেঞ্জ হয়ে যাই। আবার নতুন করে লাইফ স্টার্ট করি। কিন্তু রিলেশনের ১০ মাসের মাথায় আমি আস্তে আস্তে আবার চেঞ্জ হতে শুরু করি। আবার অতিরিক্ত রাগ, মিসবিহেভ, কান্নার পরিমাণ বাড়তে লাগলো। উনি সব সময় মানিয়ে চলেছেন। কারণ উনার রাগ হলে আমি ঠাণ্ডা মাথায় সব মেনে নিয়ে উনার কথা শুনি অল টাইম। আর আমার রাগের সময় উনিও সেমটাই করতেন। রাগটা বেশি তখনই আমার বেড়ে যেতো যখন উনার একজন মেয়ে বেস্ট ফ্রেন্ডের সাথে উনাকে দেখতাম। যাক উনি বোন বলেই দেখতেন কারণ ওনার বোন নেই তাই। আমি শুরুতে সেটা মেনে নিয়ে থাকতেও পারতাম। কিন্তু এরপর থেকেই মনে হতে লাগলো ঐ মেয়েটা আমার চেয়ে বেশি ইম্পোর্টেন্স পাচ্ছে। আর উনিও আমার এই বিহেভ মেনে নিতে পারেন নি। কারণ উনি শুরু থেকেই বলেছেন, উনার এই ফ্রেন্ডকে নিয়ে যেনো কখনোই সন্দেহ না করি। কিন্তু আমি তো সন্দেহ করিনি। জাস্ট খারাপ লাগে উনার এত ফ্রি হওয়াতে।

৩. ইদানিং এসব নিয়ে ঝগড়া হতে হতে প্রব্লেম এতই বেড়ে গেছে যে, যেখানে আমরা রাগ করে ১৮ ঘন্টার বেশি থাকতে পারতাম না সেখানে আমরা মাসের পর মাস কথা না বলেই থাকছি। এখন প্রব্লেম হলো উনি উনার বার্থডের দিন উনি বলে দিছে যে উনি আর আমার সাথে রিলেশন রাখবেন না। আমি উনাকে গিফট দিবো বলে ১৫ দিন আগে থেকেই উনার জন্য গিফট কিনে রাখার পর এই কথা ঐ দিনই শোনার পর আমি চরমভাবে শক পাই। কোনোভাবেই এটা মেনে নিতে পারছিনা। দেন উনি বললেন উনি আর কোনো রিলেশনই করবেন না কোনো মেয়ের সাথে। আল্লাহর হুকুম হলে যেখানে বিয়ে হয় সেখানেই বিয়ে করবেন। এতে আমি প্রচুর পরিমাণে ভেঙে পড়ি। খাওয়া, ঘুম, জব সব কেমনে চলে নিজেও জনিনা। দেন উনাকে অনেক রিকোয়েস্ট করার পর উনি বললেন যে, আগামী ১ বছর এর মধ্যে আমি চেঞ্জ হতে পারলে উনি ওনার ফ্যামিলিতে আমার কথা বলবেন। কিন্তু এই ১ বছর উনার সাথে কোনো রকম কন্টাক্ট রাখতে পারবোনা। আমি এতেও রাজি হই। এখন আমি সব মেনে নিলেও উনাকে ছাড়া থাকতে পারছিনা।

নোটঃ
আমি গত ৫ বছর হলো সাইকোলজিস্টের ট্রিটমেন্টে আছি। আমার ফার্স্ট বিএফ এর মেন্টালি টর্চারের জন্য। ইদানিং আমি কী করছি নিজেই জানিনা। ওয়ার্কপ্লেসে কারো সাথে অ্যাডজাস্ট করতে পারছিনা। আমি এখন কীভাবে নর্মাল লাইফে ব্যাক করবো?
আমার প্রেজেন্ট বিএফ সেম এজ এর।

💌 মনচিঠি টেক্সট-৩৯ এর উত্তর

DUOS এর ‘মনচিঠি’তে সাহায্য চাওয়ার জন্য আপনাকে ধন্যবাদ জানাচ্ছি । আপনার চিঠিটি আমি মনোযোগ দিয়ে ও ধৈর্য সহকারে পড়েছি এবং আপনাকে উত্তর দিতে পেরে আনন্দবোধ করছি।

আপনি অনেক সুন্দর করে পয়েন্ট আকারে আপনার মনের কথাগুলো লিখেছেন। তাই আমার বুঝতে অনেক সুবিধা হয়েছে। সে জন্য আপনাকে আন্তরিকভাবে ধন্যবাদ জানাচ্ছি।

যেহেতু আপনি গত ৫ বছর ধরে সাইকোলজিস্ট এর সাথে আছেন, তাই আমি ধরে নিলাম উনার সাথে আপনি সব কিছু শেয়ার করেছেন এবং সেশন থেকে যা পাচ্ছেন/শিখছেন সে অনুযায়ী আপনার জীবন পরিচালনা করছেন। হয়তোবা এতো দিনে মানসিকভাবে সুস্থ থাকার জন্য আপনি অনেকগুলো এক্সারসাইজ/টেকনিক শিখে থাকবেন।

আপনার চিঠি পড়ে যেটা বুঝতে পারলাম তা হলো, আপনি প্রথম ব্রেকআপের পরে মানসিকভাবে ভেঙ্গে পড়েন, তখন থেকেই অল্পতে রেগে যাওয়া, কান্না করাসহ পরিবারের সদস্যদের সাথে মিসবিহেভও করেছেন। এক বছর পর নতুন রিলেশনে যান, তখন আবার স্বাভাবিক ছিলেন এবং আপনাদের মধ্যে ভালো আন্ডার্স্ট্যান্ডিং ছিলো।

প্রায় ১০ মাসের মাথায় আপনি আবার চেঞ্জ হতে শুরু করেন, অতিরিক্ত রাগ করা, কান্না করা, মিসবিহেভ করা ইত্যাদি আচরণ করতে শুরু করেন। আপনার বয়ফ্রেন্ডের সাথে তার মেয়ে বেস্ট ফ্রেন্ডের অতিরিক্ত ঘনিষ্ঠতা বা যোগাযোগ আপনি পছন্দ করতেন না বা মেনে নিতে পারতেন না। সেই সাথে আপনার মনে হত যে আপনার বয়ফ্রেন্ড আপনার থেকে সে মেয়ে বেস্ট ফ্রেন্ডকে বেশি ইম্পোর্টেন্স দিচ্ছে এবং সেটা আপনার খারাপ লাগে। এটাকে রাগের একটা কারণ হিসেবে দেখছেন।

যেখানে আগে আপনি উনার সাথে কথা না বলে থাকতে পারতেন না, এখন দীর্ঘ সময় কথা না বলেই থাকছেন। উনার জন্মদিনে আপনার অনেক প্লান ছিলো যেটা বাস্তবায়ন করতে পারেন নি। উনি আপনার সাথে রিলেশন রাখবেন না যেটা আপনি মেনে নিতে পারছেন না। উনার সব ধরনের শর্ত মেনে নিয়ে হলেও আপনি উনার সাথে থাকতে চাচ্ছেন।

প্রথম বিএফ এর মানসিক অত্যাচারের জন্য আপনি পাঁচ বছর ধরে সাইকোলজিস্টের পরামর্শ নিচ্ছেন। নিজে কী করছেন না করছেন সে ব্যাপারে সচেতন না। এতে আপনার দৈনন্দিন জীবন ও কাজ ব্যাহত হচ্ছে। কাজে মনযোগ দিতে পারছেন না। এবং স্বাভাবিক জীবনে ফিরে আসতে চাচ্ছেন।

আমি যদি আপনার চিঠিটি পড়ে ঠিকঠাক মতো বুঝতে পারি তাহলে পরবর্তী ধাপে যাওয়া যাক।

যেহেতু দীর্ঘ সময় ধরে আপনি সাইকোলজিস্টের পরামর্শ নিচ্ছেন, আপনাদের সেশন কোন অবস্থানে আছে সেটা জানতে পারলে উত্তর দিতে সুবিধা হত। চলমান সেশনে আছেন নাকি ফলো আপ সেশনে আছেন সেটা উল্লেখ করেন নি। এছাড়া আপনি এজন্য কোনও ঔষধ সেবন করছেন কি না সেটা জানা প্রয়োজন ছিলো।

যাই হোক আপনি চিঠিতে অনেকগুলো সমস্যার কথা বলেছেন। তার মধ্যে একটি হলো আপনি কী করছেন নিজেই যানেন না। অর্থাৎ আপনি কাজে মনযোগী হতে পারছেন না। এক্ষেত্রে আপনার জন্য মেডিটেশন অনেক উপকারে আসতে পারে। সঠিক নিয়মে আপনাকে এটা করতে হবে। এবং প্রতিদিনের অভ্যাসে পরিণত করতে হবে। আপনি যদি আগে থেকেই এর সম্পর্কে জেনে থাকেন তাহলে সেই অনুযায়ী এটা করতে পারেন। এছাড়াও আমি আপনাকে বলে দিচ্ছি কিভাবে আপনি এটা করবেন।

তার আগে বলে নিই মাইন্ডফুলনেস মেডিটেশন কি?

আমরা যখন কোন কিছু নিয়ে অতিরিক্ত চিন্তা করি, তখন আমাদের সমস্যাটি সমাধানের জন্য ঠিক কী প্রয়োজন, সেই ব্যাপার থেকে আমাদের ফোকাসটি সরে যায় ৷ আর আমরা আরও বেশি করে সমস্যায় জড়িয়ে পড়ি। ওই সময় সর্বপ্রথম আপনাকে যা করতে হবে তা হলো মনকে শান্ত করা। সেজন্য আপনি নিয়মিত মেডিটেশন বা ধ্যান করতে পারেন। এগুলো আমাদের মনকে শান্ত রেখে আমাদের মনোযোগ বাড়াতে সাহায্য করে।

মনোবিজ্ঞানে একটা শব্দ রয়েছে- মাইন্ডফুলনেস। মাইন্ডফুলনেস হলো দেহের এমন একটা পর্যায়, যেখানে আমাদের দেহ মস্তিষ্কের সাথে সামঞ্জস্য রক্ষা করে দেহকে একটা সুস্থির অনুভব দান করে। এই মাইন্ডফুলনেসই মূলত মেডিটেশনের সংজ্ঞা উপস্থাপন করে। সহজ করে বললে, মেডিটেশন হলো মানবদেহ, মন ও মস্তিষ্ককে শান্ত ও শিথিল করার একটি চর্চাসরূপ। এটিকে একধরনের ব্যায়ামও বলা যায়। তবে এটি আর ১০টি ব্যায়ামের মত দেহের মাংসপেশির বিকাশ ঘটায় না, বরং এই ব্যায়াম অল্প সময়ের জন্য হলেও ব্যক্তির মনস্তাত্ত্বিক অবস্থাকে সবকিছু থেকে বিচ্ছিন্ন করে ফেলে ও শূন্য মস্তিষ্ককে আরও বেশি একাগ্র হওয়ার পথে ধাবিত করে।

কম্পিউটার চালানোর সময় উইন্ডোজ ধীরগতি হয়ে গেলে আমরা যেমন মাউসের রাইট ক্লিক করে উইন্ডোজকে রিফ্রেশ করে নিই, ঠিক তেমনি মেডিটেশন আমাদের দেহের জন্য কম্পিউটারে রিফ্রেশ বাটনের মত কাজ করে।

ইউটিউব বা গুগলে অসংখ্য মেডিটেশনের টিউটোরিয়াল রয়েছে। সেখান থেকে আপনি আপনার পছন্দ ও স্বাচ্ছন্দ্য অনুযায়ী এক বা একাধিক অনুশীলন বেছে নিয়ে সেগুলো চর্চা করতে পারেন।

মানসিকভাবে স্থির থাকার জন্য আমরা সব সময় Breathing Exercise করার কথা বলে থাকি। এজন্য আপনাকে প্রথমে লম্বা করে মুখ দিয়ে শ্বাস নিতে হবে, কিছুটা সময় তা ধরে রাখতে হবে (৪/৫ সেকেন্ড), তারপর ধীরে ধীরে মুখ দিয়ে প্রশ্বাস ছাড়তে হবে। এভাবে আপনি ৩/৫ বার এই ব্যায়াম করবেন। এই ব্যায়াম আপনার বুক ধড়ফড় ও অস্বস্তি ভাব কমাতে সাহায্য করবে।
এছাড়াও আরো ভালোভাবে বোঝার জন্য আপনি একটা ভিডিও দেখতে পারেন – “https://youtu.be/u6zGTgrO90Y”

রাগ নিয়ন্ত্রণ করার জন্য নিচের ধাপ গুলো অনুসরণ করতে পারেনঃ

প্রথম ধাপঃ

আপনি যে রাগ করেছেন সেটা সম্পর্কে অবগত হন, আনন্দ, দুঃখ বা ভয়ের মত রাগও হচ্ছে একটি আবেগ। তাই এটাকে নিয়ন্ত্রণ করার জন্য এর পেছনের কারণ খতিয়ে দেখুন, কেন এটি ঘটছে সেটা খুজে বের করুন।

অনেকেই ভয়, দুর্বলতা বা বিব্রতবোধের মতো অন্যান্য আবেগকে প্রকাশ না করার জন্য রাগকে ব্যবহার করেন। এটি বিশেষত তাদের ক্ষেত্রে সত্য, যারা শিশু হিসাবে তাদের আবেগ প্রকাশ করতে উত্সাহিত হন নি তবে এটি যে কারো জন্য প্রযোজ্য হতে পারে।

আপনি যখন রাগ বোধ করবেন, তখন নিজের ক্রোধের পেছনের কারণ অনুসন্ধান করুন যা আপনি সত্যই অনুভব করছেন। আপনি রাগের পেছনের কারণ সনাক্ত করতে পারছেন কিনা তা দেখুন।

আপনি রাগের কারণ খুজে পেলে আরো যথাযথ ভাবে আপনার অনুভূতি প্রকাশ করতে পারবেন।

দ্বিতীয় ধাপঃ

আপনার রাগ করার পেছনে যে বিষয়গুলো ট্রিগার হিসেবে কাজ করে সেগুলো এবং এর লক্ষণগুলো সম্পর্কে জানুন।

আমাদের সকলের জীবনে কিছু নির্দিষ্ট ব্যাপার থাকে যা আমাদের ক্রুদ্ধ করে এবং এতে আমরা সহজেই রেগে যাই। আমাদের রেগে যাওয়ার পেছনে ট্রিগার এবং লক্ষণগুলো সম্পর্কে সচেতন হলে আমাদের রাগ নিয়ন্ত্রণ করা অনেক সহজ হয় । রাগের লক্ষণগুলো সনাক্ত করা প্রায়শই সহজ। উদাহরণস্বরূপ, লোকেরা প্রায়ই বলে যে, তারা রেগে গেলে তাদের হার্টবিট বৃদ্ধি পায়, নিশ্বাসের গতি বৃদ্ধি পায় ইত্যাদি।

ট্রিগারগুলো প্রায়শই খুব ব্যক্তিগত হয় তবে বেশ কয়েকটি সাধারণ বিষয় রয়েছে যা ট্রিগারগুলো সনাক্ত করতে আপনাকে সহায়তা করতে পারে। যেমন- নেতিবাচক চিন্তার নিদর্শনগুলো প্রায়শই রেগে যাওয়ার সাথে জড়িত।
১. আপনি অতিরিক্ত-জেনারেলাইজিং করা শুরু করলে (যেমন- “তিনি আমাকে কখনোই সাহায্য করেন না!” ” সে আগের মত আমাকে ইম্পোর্টেন্স দেয় না”, “আমার প্রতি তার টান বা আকর্ষণ কমে গেছে” ইত্যাদি) বা
২. লোকেরা কী ভাবছে সে সম্পর্কে নিজে নিজে নেগেটিভ সিদ্ধান্ত নিয়ে নিলে আমরা সেগুলোকে ট্রিগার বলতে পারি।

আপনি যে জায়গায় বা মানুষের কাছে মানসিকভাবে বিপর্যস্থ হয়েছেন তাদের কাছে বা সেই যায়গাতে আপনার আবেগগুলো নিয়ন্ত্রণ করা কঠিন হয়। যদি আপনার ক্রোধ অন্য কোন আবেগের বহিঃপ্রকাশ হয় তাহলে সেটা চিহ্নিত করুন। ঠিক কী কারণে আপনি মানসিক চাপ অনুভব করছেন সে ব্যাপারে সচেতন হন।

তৃতীয় ধাপঃ

আপনার মেজাজ শান্ত করার উপায়গুলো শিখুন। আমরা যেমন রাগের জন্য ট্রিগার পেয়েছি, ঠিক তেমনি আমাদের এমন কিছু উপায় রয়েছে যাতে আমরা ‘শীতল হই’ বা রাগ নিয়ন্ত্রন করতে পারি। রাগ নিয়ন্ত্রণ করার জন্য কিছু কৌশল শিখে রাখতে পারেন। যাতে করে আপনি যখন আপনার রাগের লক্ষণগুলো লক্ষ্য করেবেন তখন আপনি সে কৌশলগুলো ব্যবহার করতে পারেন।

কৌশলঃ

১. এজন্য প্রথমে আপনাকে সচেতনভাবে ও ধীরে ধীরে শ্বাস নিতে হবে , যেভাবে আপনি স্বাচ্ছন্দ্য বোধ করেন। লম্বা করে মুখ দিয়ে শ্বাস নিতে হবে, কিছুটা সময় তা ধরে রাখতে হবে (৪/৫ সেকেন্ড), তারপর ধীরে ধীরে মুখ দিয়ে প্রশ্বাস ছাড়তে হবে। এভাবে আপনি ৩/৫ বার এই ব্যায়াম করবেন। এই ব্যায়াম আপনার বুক ধড়ফড় ও অস্বস্তি ভাব কমাতে সাহায্য করবে।
এছাড়াও আরো ভালো ভাবে বুঝার জন্য আপনি একটা ভিডিও দেখতে পারেন – “https://youtu.be/u6zGTgrO90Y”

২. শারীরিকভাবে আপনি কেমন অনুভব করুন সেদিকে মনোনিবেশ করুন। আপনার দেহের প্রতিক্রিয়া লক্ষ্য করার জন্য কিছুক্ষণ সময় নিন। আপনার শ্বাসের কী হয়েছে? আপনার হার্ট রেট? আর কি বদলেছে? এগুলোর প্রতি মননিবেশ করুন। কখনো কখনো কেবল আপনার শরীরে শারীরিক পরিবর্তনগুলোর প্রতি লক্ষ্য করা আপনাকে শান্ত হতে সহায়তা করতে পারে, কারণ এটি আপনার মনকে তাৎক্ষনিক সমস্যা থেকে সরিয়ে নেয় ও সম্পূর্ণ মনযোগ আপনার দেহের পরিবর্তনের দিকে নিয়ে আসে।

৩. ধীরে ধীরে দশ বা তার বেশি সংখ্যক গননা করুন। রাগের সময় যার উপর রাগ হয়েছে তাকে কিছু বলার আগে ধীরে ধীরে দশ পর্যন্ত গননা করুন। এটি আপনাকে পরবর্তীতে আফসোস করতে হতে পারে এমন কিছু বলা থেকে বিরত থাকতে সহায়তা করবে।

৪. আমরা যখন রাগান্বিত হই তখন উত্তেজনার দিকে ঝুকি বা অতিমাত্রায় উত্তেজিত হয়ে যাই। আস্তে আস্তে শরীরকে প্রসারিত করা বা হাত পা ছুড়াছুড়ি করা (ব্যায়ামের মত) যা আমাদেরকে কিছুটা শিথিল হতে সহায়তা করতে পারে। এগুলো আবার ক্রোধের কিছু শারীরিক লক্ষণকে প্রতিহত করে দেয় এবং তাই আমরা স্বস্থি বোধ করি। আপনি এটা করে দেখতে পারেন।

✪ চতুর্থ ধাপঃ

আপনার ক্রোধ প্রকাশের অন্যান্য উপায়গুলো সন্ধান করুন। এমন কিছু সময় রয়েছে যখন রাগ করা যথাযথ হয় বা করার দরকার হয়। তবে সেটা ধংসাত্মকভাবে না।

১. আপনার রাগ শান্তভাবে প্রকাশ করার জন্য আপনাকে একটি স্বাস্থ্যকর উপায় খুঁজে বের করতে হবে, যাতে আপনার মনের কথা বা চাওয়া পাওয়াগুলো আরেকজনকে ভালোভাবে বুঝিয়ে বলতে পারেন ।

২. সমস্যার নয় সমাধানগুলোতে মনোনিবেশ করুন। আপনাকে কী ক্ষুব্ধ করেছে তা নিয়ে চিন্তা করার পরিবর্তে কীভাবে সমস্যাগুলো সমাধান করবেন সেদিকে মনোনিবেশ করার চেষ্টা করুন, যাতে ভবিষ্যতে সেগুলো আবার দেখা না দেয়।

৩. নিজেকে সময় দিন। আপনি নিজের ক্রোধ থেকে শান্ত না হওয়া পর্যন্ত অপেক্ষা করুন এবং তারপরে নিজেকে শান্তভাবে প্রকাশ করুন। ঐ মুহুর্তে আক্রমণাত্মক না হয়ে আপনার ইতিবাচক হওয়া জরুরী ।

৪. সম্পর্কের দিকে মনোনিবেশ করুন, এবং ক্ষোভগুলো ধরে রাখবেন না। আমাদের সকলকে মেনে নিতে হবে যে প্রত্যেকেই ব্যক্তিত্বের দিক থেকে আলাদা এবং আমরা অন্যের অনুভূতি, বিশ্বাস বা আচরণ নিয়ন্ত্রণ করতে পারি না। তাই তাৎক্ষনিক বিষয়ে মনোনিবেশ করার পরিবর্তে নিজেদের মধ্যকার সম্পর্কের দিকে মনোনিবেশ করুন।

৫. পরিস্থিতি হ্রাস করতে হিউমার (কৌতুক/রসবোধ) ব্যবহার করুন ।

✪ পঞ্চম ধাপঃ

১. নিজের যত্ন নিন। আপনি যদি শারীরিক ও মানসিকভাবে সুস্থ হন তবে যেকোন ধরণের সংবেদনশীলতা বা আবেগিয় মুহুর্তগুলো পরিচালনা করা আপরার জন্য সহজ হবে ।

২. নিয়মিত ব্যায়াম করুন ও সুস্থ থাকুন। রাগ করার সময় আমাদের শরীর থেকে যে হরমোনগুলো নিঃস্বরণ হয়— প্রধানত করটিসোল এবং অ্যাড্রেনালাইন। আমরা স্ট্রেস ফিল করলে বা ব্যয়াম করলেও এগুলো উৎপন্ন হয়। আপনি যখন নিয়মিত ব্যায়াম অনুশীলন করবেন, তখন আপনার শরীর শিখবে কীভাবে আপনার অ্যাড্রেনালিন এবং কর্টিসল স্তরগুলো আরও কার্যকরভাবে নিয়ন্ত্রণ করতে হয়। শারীরিকভাবে সুস্থ ব্যক্তিদের এন্ডোরফিনগুলোর সর্বোত্তম মাত্রায় থাকে, এ হরমোনগুলো আপনাকে ভাল বোধ করায় তাই রাগ অনুভব করার সম্ভাবনা কমে যায়।

৩. পর্যাপ্ত পরিমানে ঘুমানোর অভ্যাস করুন। ঘুম জীবনের একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ। ভাল মানের ঘুম রাগসহ অনেক শারীরিক এবং মানসিক সমস্যার সাথে লড়াই করতে সহায়তা করে।

৪. আপনার মানসিন চাপ ম্যানেজ করতে শিখুন। মানসিক চাপের মধ্যে থাকা আবেগগুলো পরিচালনা করা অনেক কঠিন কাজ। আপনার স্ট্রেসের স্তরগুলো সম্পর্কে সচেতন হন এবং আপনি এগুলো হ্রাস করতে পারেন কিনা তা দেখুন।

আপনি চিঠিতে বলেছেন যে, তাকে ছাড়া থাকতে পারবেন না। আবার আপনি নরমাল লাইফে ব্যাক করতে চাচ্ছেন। পুরো বিষয়টা কন্ট্রাডিক্টরি। আপনি আপনার লাইফের সবকিছু পরিবর্তন বা ম্যানেজ করতে পারবেন কিন্তু অন্য কারোর লাইফ বা মন মানসিকতা পরিবর্তন করতে পারবেন না।

তাই আপনি নিজেকে পরিবর্তনের মাধ্যমে, নিজের লাইফস্টাইল পরিবর্তনের মাধ্যমে নিজের দৈনন্দিন অভ্যাস পরিবর্তন বা পরিবর্ধনের মাধ্যমে আপনি স্বাভাবিক জীবন যাপন করতে পারেন। আজ কেউ আপনাকে যদি বলে “তুমি এইরকম এইরকম হলে আমি তোমার সাথে থাকবো,” আগামীতে সে অন্য কথাও বলতে পারে। কারণ তার মনের উপর শুধু মাত্র তার কন্ট্রোল আছে। যেমনটা আপনার মনের উপর আপনার থাকার দরকার।

তাই তিনটি পয়েন্ট বলি, সেগুলো বিবেচনা করে দেখবেন-
১. আপনি যা পরিবর্তন করতে পারবেন না কেবল তা নিয়ে চিন্তা করা কতটা যুক্তিযুক্ত বলে মনে করেন। বর্তমান পরিস্থিতি সম্পর্কে আপনি যা করতে পারবেন তাতে মনোনিবেশ করুন। আপনি যদি কোনকিছু পরিবর্তন করতে না পারেন, তবে এই বাস্তবতাটি গ্রহণ করুন।
২. আপনার যা কিছু আছে, যেমন- অনেকগুলো অর্জনের কথা বলেছেন, অনেক রিসোর্স রয়েছে, পরিবার-বন্ধুবান্ধব, এগুলো সহ এই পর্যন্ত যত অর্জন আছে তার জন্য নিজেকে গর্বিত মনে করুন।
৩. আপনার লক্ষ্য ও স্বপ্ন পুরনের দিকে অগ্রসর হন এবং সেই অনুযায়ী পদক্ষেপ গ্রহন করুন ।

আপনি আপনার আয়নার সামনে নিচের কথাগুলো লিখে রাখতে পারেন। এবং প্রতিদিন পড়ে নিজে সেই অনুযায়ী অভ্যাস গড়ে তুলতে পারেন। আপনার এই ছোট ছোট অভ্যাসগুলোই আপনার জীবনকে পরিবর্তন করবে।

The Serenity Prayer:
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change;
the courage to change the things I can;
and the wisdom to know the difference.”

রাতে পরিমিত ঘুম ও দৈনিক কিছু শারীরিক ব্যায়ামের অভ্যাস তৈরি করতে পারেন, এগুলো আমাদের মন ও শরীর উভয় শান্ত ও ভালো রাখতে সহায়তা করে। আপনার লিখা অনেক গোছানো, তাই নিয়মিত ডায়েরি লেখার অভ্যাস তৈরি করতে পারেন। প্রতিদিন লিখার অভ্যাস থাকলে আপনার মন হালকা হবে এবং ভালো বোধ করবেন।

এছাড়াও আপনি প্রতিদিন Self-Love Book লিখতে পারেন, এজন্য আপনাকে ছোট একটা পকেট ডায়েরি/নোট বুক নিতে হবে। প্রতিদিন আপনি সেটাতে আপনার সম্পর্কে পাঁচটি করে ইতিবাচক শব্দ/বাক্য লিখবেন। যেমন, আমি চাকরি করি , ফ্যামিলিকে সাপোর্ট করি, ভালো লিখতে পারি ইত্যাদি ইত্যাদি।

যেহেতু আপনি একজন মনোবিজ্ঞানীর কাছ থেকে দীর্ঘদিন ধরে পরামর্শ নিচ্ছেন নতুন কোনও কিছু জানার প্রয়োজন হলে বা কোনও সমস্যা পরিলক্ষিত হলে উনার বা যে কোন সাইকোলজিস্ট এর পরামর্শ নিতে পারেন। যিনি আপনার সমস্যা শুনে কিভাবে আপনার জীবনকে আরও সুন্দর করা যায় সে ব্যাপারে আপনাকে সাহায্য করবে। এছাড়াও আমাদের ‘মনচিঠি’ টিম সব সময় আপনার পাশে আছে। যেকোন প্রয়োজনে আমাদেরকে লিখতে পারেন।

মোঃ মোজাম্মেল হক তায়েফ
২০-০২-৩১, পিয়ার কাউন্সেলর, মনচিঠি by DUOS
mmh.decp8.du@gmail.com

📞 ভয়েস কলে কাউন্সেলিং/মানসিক স্বাস্থ্য পরামর্শ পেতে এখানে ক্লিক করে ফরমটি পূরণ করতে হবে।

👩‍⚕️ এ ছাড়াও ইমেইল আইডি, ফেসবুক পেজ এবং সেলফোন নম্বরে যোগাযোগ করে মানসিক স্বাস্থ্য সহায়তা পাওয়া যাবেঃ

👍 ফেসবুক পেজ (ক্লিক করুন)
💬 ফেসবুক মেসেঞ্জার (ক্লিক করুন)
📞 সেলফোন নম্বর : 01841 21 52 71
📧 ইমেইল আইডি : monchithi.duos@gmail.com

🌐 বিস্তারিতঃ www.duos.org.bd/monchithi

Comments

  1. Torso sex toys says:

    The very root of your writing whilst appearing reasonable in the beginning, did not really settle perfectly with me after some time. Somewhere throughout the paragraphs you actually managed to make me a believer but only for a while. I nevertheless have a problem with your jumps in logic and one would do well to help fill in all those breaks. If you can accomplish that, I will definitely end up being amazed.

  2. buy Cherry mm2 says:

    I don’t even know how I finished up right here, but I thought this publish used to be good.
    I don’t realize who you’re however definitely you
    are going to a famous blogger in the event you aren’t already.

    Cheers!

  3. MDTECH SERVICES says:

    Aw, this was an exceptionally good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a great article… but what can I say… I procrastinate a lot and don’t seem to get nearly anything done.

  4. Chroma Saw MM2 Value says:

    I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get got an impatience over that
    you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more
    formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this
    increase.

  5. Buy Chroma Elderwood Blade MM2 says:

    I absolutely love your blog and find most of your post’s to be
    just what I’m looking for. Would you offer
    guest writers to write content for yourself? I wouldn’t
    mind composing a post or elaborating on most of the subjects
    you write in relation to here. Again, awesome weblog!

  6. flavored specialty coffee says:

    Good day! I could have sworn I’ve been to this web site before but after looking at a few of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back often!

  7. Tenorshare coupon says:

    One thing I would really like to touch upon is that weightloss system fast may be accomplished by the appropriate diet and exercise. Ones size not simply affects the look, but also the quality of life. Self-esteem, depressive disorder, health risks, as well as physical skills are impacted in excess weight. It is possible to just make everything right and at the same time having a gain. In such a circumstance, a problem may be the root cause. While excessive food and not enough work out are usually guilty, common medical ailments and traditionally used prescriptions could greatly amplify size. Thanks for your post here.

  8. film porno says:

    Thanks on your marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you can be a great author.I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back in the future. I want to encourage one to continue your great writing, have a nice day!

  9. Allie says:

    Thanks on your marvelous posting! I truly enjoyed reading
    it, you could be a great author. I will remember to bookmark your blog and will
    often come back down the road. I want to encourage you to continue
    your great job, have a nice evening!

  10. self help says:

    Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you spending some time and energy to put this information together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it.

  11. daman games says:

    Can I simply say what a comfort to discover someone that genuinely knows what they’re talking about on the web. You actually know how to bring a problem to light and make it important. More and more people need to check this out and understand this side of your story. I can’t believe you’re not more popular given that you certainly possess the gift.

  12. Iobit coupon says:

    Thanks , I’ve recently been searching for info about this subject for ages and yours is the best I’ve discovered so far. But, what about the bottom line? Are you sure about the source?

  13. kontol kuda says:

    Thank you for another excellent article. Where else may just anyone get that kind of info in such an ideal approach of writing? I’ve a presentation next week, and I’m at the look for such information.

  14. beli viewer youtube says:

    I am rеally enjoying the theme/design οf youг website.
    Dο yyou ever runn into any web browser compatibility issues?
    А fеᴡ of my blog audience hqve complained аbout my website not operating
    correctly іn Explorer bսt ⅼooks great in Chrome.
    Dо you hаvе anyy recommendations to help fiх tһis issue?

    mу web-site … beli viewer youtube

  15. 免费彩金 says:

    I blog quite often and I truly thank you for your information. This great article has truly peaked my interest. I will bookmark your blog and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed too.

  16. beli viewer youtube says:

    І have to thɑnk you for thee efforts you hɑve put in writing thiѕ blog.
    I’m hoping tto ѵiew the same high-grade blog posts fгom you lɑter on ɑѕ well.
    In truth, your creative writing abilities
    һаs motivated mee tо get mmy own blog now 😉

    Feel free tο surf tо mү web ρage – beli viewer youtube

  17. MMA Promotion New Orleans says:

    Next time I read a blog, Hopefully it doesn’t fail me as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read through, nonetheless I truly believed you’d have something interesting to say. All I hear is a bunch of crying about something you could possibly fix if you weren’t too busy seeking attention.

  18. Zemits machine says:

    I’m in awe of the author’s talent to make complex concepts understandable to readers of all backgrounds. This article is a testament to his expertise and commitment to providing useful insights. Thank you, author, for creating such an engaging and enlightening piece. It has been an absolute pleasure to read!

  19. kontol kuda says:

    Its such as you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the e-book in it or something. I think that you just could do with a few to drive the message home a bit, however other than that, that is wonderful blog. A great read. I’ll certainly be back.

  20. situs bokep says:

    Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

  21. 에스벳검증 says:

    Appreciating the time and energy you put into your website and in depth information you provide. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same out of date rehashed information. Fantastic read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  22. www.diplomex.com says:

    В нынешних обстоятельствах сложно сделать перспективное будущее обеспеченных без высшего уровня образования – diplomex.com. Без высшего уровня образования получить работу на позицию с достойной оплатой труда и привлекательными условиями почти что невозможно. Множество людей, получивших информацию о подходящей под вакансии, приходится от нее отстраниться, не имея требуемого документа. Однако проблему можно преодолеть, если приобрести диплом о высочайшем образовании, цена которого будет подъемная в сравнение со стоимостью обучения. Особенности покупки диплома о высочайшем образовании Если индивидууму нужно всего лишь демонстрировать документ своим, из-за того, что они не удалось им закончить учебу по любой причинам, можно заказать недорогую топографическую копию. Однако, если его придется показывать при нахождении работы, к вопросу стоит подходить более серьезно.

  23. film porno says:

    Today, taking into consideration the fast life-style that everyone leads, credit cards get this amazing demand throughout the economy. Persons throughout every area are using the credit card and people who not using the card have arranged to apply for just one. Thanks for revealing your ideas in credit cards.

  24. Clarksville Now says:

    Good post made here. One thing I would like to say is the fact that most professional areas consider the Bachelors Degree as the entry level requirement for an online course. Though Associate Degrees are a great way to start, completing your own Bachelors starts up many entrance doors to various occupations, there are numerous internet Bachelor Course Programs available through institutions like The University of Phoenix, Intercontinental University Online and Kaplan. Another concern is that many brick and mortar institutions give Online types of their certifications but commonly for a significantly higher payment than the corporations that specialize in online degree programs.

  25. film porno says:

    Normally I do not learn article on blogs, however I would like to say that this write-up very forced me to try and do it! Your writing taste has been surprised me. Thank you, very nice post.

  26. Sacramento Movers says:

    Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am encountering troubles with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anyone else having identical RSS issues? Anyone that knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

  27. click says:

    I am not sure the place you are getting your info, however great topic. I needs to spend a while studying more or working out more. Thank you for wonderful info I used to be in search of this information for my mission.

  28. Joris Ray says:

    Hello! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about making my own but I’m not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions? Appreciate it

  29. diplomsuper.net says:

    В столице закупка документа diplomsuper.net – это так практичный и полезный и скорый способ официального доказательства образования. Многочисленные фирмы предлагают опции по созданию документов с учетом разнообразных запросов и специализаций специализации, обеспечивая покупателям удобство и надежность.

  30. есть says:

    Автор старается сохранить нейтральность, предоставляя обстоятельную основу для дальнейшего рассмотрения темы.

  31. diplom4.me says:

    Заинтересованы в доставке диплома на скорую руку и без излишних проблем? В Москве имеется немало возможностей для покупки аттестата о высшем образовании например – https://diplom4.me. Специализированные агентства предлагают услуги по получению документов от различных учебных заведений. Обратитесь к проверенным и получите свой диплом уже сегодня!

  32. Our site says:

    Это позволяет читателям самостоятельно сформировать свое мнение и оценить представленные доводы.

  33. bokep indo says:

    Definitely consider that that you said. Your favourite reason appeared to be at the internet the simplest factor to remember of. I say to you, I definitely get irked even as folks think about issues that they plainly don’t realize about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing with no need side-effects , other people can take a signal. Will probably be back to get more. Thank you

  34. Queens Nails says:

    Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently fast.

  35. Phone Tracker Free says:

    The compatibility of the mobile tracking software is very good, and it is compatible with almost all Android and iOS devices. After installing the tracking software in the target phone, you can view the phone’s call history, conversation messages, photos, videos, track the GPS location of the device, turn on the phone’s microphone and record the surrounding location.

  36. kupit-diplom1.com says:

    Получение образовательного документа необходимо для трудоустройства на высокооплачиваемую работу. Иногда случаются ситуации, когда ранее полученное свидетельство не подходит для выбранной трудовой сферы. Покупка образовательного документа в Москве решит эту проблему и предоставит блестящую перспективу – https://kupit-diplom1.com/. Существует множество причин, приводящих к покупку образовательного документа в Москве. После продолжительного трудового стажа внезапно может возникнуть необходимость в университетском дипломе. Работодатель имеет право менять требования к работникам и поставить вас перед выбором – получить диплом или покинуть должность. Очное обучение требует больших затрат времени и сил, а заочное обучение — требует дополнительные финансовые средства на сдачу экзаменов. Ð’ подобных случаях лучше приобрести готовую копию. Если вы уже знакомы с особенностями будущей профессии и научились необходимым навыкам, нет необходимости тратить время на учебу в университете. Плюсы приобретения диплома воспринимают скорое производство, идеальное сходство с оригиналом, приемлемую стоимость, гарантированное трудоустройство, самостоятельный выбор оценок и комфортную доставку. Наша компания предоставляет возможность всем желающим получить желаемую работу. Цена изготовления аттестатов достойна, что делает доступным этот вид услуг для всех.

  37. Carved Knife MM2 says:

    Neat blog! Is your theme custom made or did
    you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out.

    Please let me know where you got your theme. Appreciate it

  38. Dexter says:

    I am no longer sure where you’re getting your information, but good topic.
    I needs to spend a while finding out more or figuring out more.
    Thanks for magnificent info I used to be looking for this info for my mission.

  39. Casino says:

    naturally like your web site but you need to take a look at the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome to inform the reality however I will certainly come again again.

  40. link bokep says:

    A person necessarily lend a hand to make severely posts I might state. That is the first time I frequented your web page and up to now? I amazed with the analysis you made to create this actual put up incredible. Magnificent activity!

  41. торрент игры скачать says:

    Torrent-mass.ru предлагает вам уникальную возможность скачать на пк игры торрент – от классических шедевров до новинок этого года. Открывайте новые уровни, персонажей и миры, не покидая уютной атмосферы вашего дома. Наш сайт обновляется ежедневно, предлагая самые свежие и востребованные игры, чтобы вы всегда оставались в курсе последних игровых трендов.

  42. guided meditation says:

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a colleague who was conducting a little research on this. And he actually ordered me dinner due to the fact that I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to talk about this issue here on your site.

  43. 今、どんな話題がトレンドになっているのでしょうか? says:

    Rіght here is the гight web site fߋr anyоne who really ԝants
    to understand thiis topic. Υoս know a whoⅼe lot its aⅼmoѕt hard
    to argue with you (not that Ӏ personally ill need to…HaHa).
    Уou definitely ρut a nnew spin oon a topic tһɑt’s bren discᥙssed fօr a
    lоng time. Wonderful stuff, јust wonderful!

    Мy site :: 今、どんな話題がトレンドになっているのでしょうか?

  44. Medyum Haluk Yıldız says:

    Güvenilir en iyi Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  45. Electro Music says:

    Nice post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon every day. It’s always useful to read content from other writers and use something from their sites.

  46. BreakReloadd says:

    Its like you read my mind You appear to know a lot about this like you wrote the book in it or something I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit but instead of that this is fantastic blog An excellent read I will certainly be back

  47. BlogMerkk says:

    Wonderful beat I wish to apprentice while you amend your web site how could i subscribe for a blog web site The account aided me a acceptable deal I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea

  48. Medyum Haluk says:

    Güvenilir en iyi Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  49. ex009 says:

    I like the helpful information you provide to your articles. I will bookmark your blog and test again here frequently. I’m reasonably sure I?ll be told plenty of new stuff right right here! Good luck for the next!

  50. TikTok download says:

    I like the helpful information you provide in your articles. I?ll bookmark your blog and check again here regularly. I am quite sure I will learn plenty of new stuff right here! Good luck for the next!

  51. Medyum Haluk Hoca says:

    Güven veren Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  52. Köln Medyumu says:

    Almanya hmaburg Güven veren Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  53. clones says:

    I have to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I am hoping to check out the same high-grade blog posts by you later on as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal blog now 😉

  54. Medyum Haluk says:

    Almanya berlinde Güven veren Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  55. ezy travel hub says:

    Hello there! This post could not be written much better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I will send this information to him. Fairly certain he’s going to have a very good read. Thanks for sharing!

  56. short film says:

    When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I get 4 emails with the exact same comment. There has to be an easy method you are able to remove me from that service? Thanks a lot.

  57. Belowflows says:

    What i do not realize is in fact how you are no longer actually much more wellfavored than you might be right now Youre very intelligent You recognize thus considerably in relation to this topic made me in my view believe it from numerous numerous angles Its like men and women are not fascinated until it is one thing to do with Lady gaga Your own stuffs excellent All the time handle it up

  58. Medyum Haluk Hoca says:

    Almanya’da Güven veren Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  59. Casino Siteleri says:

    Terrific paintings! This is the type of info that are meant to be shared around the internet. Disgrace on the seek engines for now not positioning this post upper! Come on over and visit my website . Thank you =)

  60. island post says:

    Island Post is the website for a chain of six weekly newspapers that serve the North Shore of Nassau County, Long Island published by Alb Media. The newspapers are comprised of the Great Neck News, Manhasset Times, Roslyn Times, Port Washington Times, New Hyde Park Herald Courier and the Williston Times. Their coverage includes village governments, the towns of Hempstead and North Hempstead, schools, business, entertainment and lifestyle. https://islandpost.us/

  61. click this site says:

    Автор статьи представляет информацию о событиях и фактах с акцентом на объективность и достоверность.

  62. Экспертиза в маркетинге says:

    Ольга Штернец, выпускница Московской школы экономики, является мастером маркетинга и PR в нашей команде на mikro-zaim-online.ru. Её опыт в крупных рекламных агентствах и уникальный подход к маркетинговым стратегиям помогают нашему сайту выделяться и привлекать новых клиентов. Ольга отвечает за продвижение нашего бренда в интернете, разработку контент-стратегий и управление репутацией. Узнайте больше о её работе на https://mikro-zaim-online.ru/o-nas/

  63. divination says:

    Your style is really unique in comparison to other people I have read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.

  64. TikTok downloader says:

    Hi, Neat post. There’s a problem with your site in internet explorer, would test this? IE still is the market leader and a good portion of people will miss your magnificent writing due to this problem.

  65. Afterwest says:

    Normally I do not read article on blogs however I would like to say that this writeup very forced me to try and do so Your writing style has been amazed me Thanks quite great post

  66. Medyum Hoca says:

    Köln’de Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  67. jasa backlink judi online says:

    Hey tһere! I realize tһis is sort of off-topic however
    I needed to ask. Doess operating a wеll-established website ѕuch as youгs taҝe a massive amоunt worҝ?
    I’m brand neԝ to writing ɑ blog but I do wгite in my diary everyday.
    I’d ⅼike to srart a blog so I ϲan easily
    share my personal experience annd feelingss jasa backlink judi online.
    Ꮲlease let mme knoѡ іf yoou һave any recommendations or tips fоr
    brand new aspiring blog owners. Аppreciate іt!

  68. Bremen Medyum Hoca says:

    Köln’de Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  69. Bremen Medyum Hoca says:

    Bremen’de Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  70. Vape uk says:

    Thank you a bunch for sharing this with all people you really recognize what you are speaking about! Bookmarked. Please also discuss with my web site =). We may have a link exchange contract between us!

  71. Super Results XL buy now says:

    Its like you read my mind You appear to know a lot about this like you wrote the book in it or something I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit but instead of that this is fantastic blog An excellent read I will certainly be back

  72. Hamburg Medyum Hoca says:

    Hamburg’da Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  73. seo judi says:

    First of aⅼl I would like to ssay awesome blog!

    Ι hadd a quick question ᴡhich I’d ⅼike tо assk if yoս
    don’t mind. I ᴡas curious to find out how yοu
    center yourѕelf ɑnd сlear your head befоre writing.

    I have had а touhgh tіme clearing my mind іn getting mү thougһtѕ out
    thеre. I truly do enjoy writing һowever it ϳust seemѕ like the first 10 t᧐ 15 mіnutes are usually lost ϳust trying t᧐o
    figure оut howw to begin. Any recommendations or tips? Тhanks!

    Alsο visitt my webpage – seo judi

  74. best ISO partner program says:

    We would also like to express that most individuals that find themselves with no health insurance are generally students, self-employed and those that are unemployed. More than half in the uninsured are under the age of Thirty-five. They do not experience they are wanting health insurance since they are young plus healthy. Their income is usually spent on real estate, food, along with entertainment. A lot of people that do go to work either whole or not professional are not made available insurance by way of their work so they get along without with the rising valuation on health insurance in the country. Thanks for the ideas you write about through this website.

  75. medyum haluk says:

    Almanyanın en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  76. backlink murah says:

    Μy partner аnd I stumbled ovеr herе by a dіfferent web page and thought I should check tһings out.
    I ⅼike whqt I ѕee so i аm jսst foⅼlowing уou. Look forward t᧐ ⅼooking into your
    web paցe yet again.

    Feel free t᧐ visit mү web-site – backlink murah

  77. medyumlar says:

    Almanya Berlin en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  78. top play-to-earn games says:

    An impressive share! I have just forwarded this onto a co-worker who was doing a little homework on this. And he in fact ordered me breakfast because I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this subject here on your internet site.

  79. https://pontinhoverde.com/ says:

    When I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment is added I receive four emails with the same comment. Is there a means you can remove me from that service? Thanks.

  80. таких says:

    Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely useful info specifically the last part 🙂 I care for such information a lot. I was looking for this particular info for a very long time. Thank you and best of luck.|

  81. Server 2014 Standard says:

    Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting similar RSS issues? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

  82. daman games says:

    After looking over a few of the blog articles on your web page, I honestly like your technique of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site too and let me know your opinion.

  83. sad shayari says:

    Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am encountering problems with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anybody else having similar RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

  84. situs bokep says:

    Hi there very cool blog!! Man .. Excellent .. Amazing .. I will bookmark your website and take the feeds also?I am glad to search out a lot of helpful info here within the submit, we need develop more strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  85. ссылочка says:

    Я просто восхищен этой статьей! Автор предоставил глубокий анализ темы и подкрепил его примерами и исследованиями. Это помогло мне лучше понять предмет и расширить свои знания. Браво!

  86. link bokep says:

    Together with almost everything which appears to be building inside this specific subject matter, a significant percentage of perspectives are generally quite stimulating. On the other hand, I appologize, but I can not subscribe to your whole strategy, all be it stimulating none the less. It seems to everybody that your comments are generally not completely validated and in simple fact you are generally your self not really entirely convinced of your point. In any case I did enjoy looking at it.

  87. jasa backlink pbn murah says:

    Howdy jst wanted to give yoᥙ a quick heads սp.
    Thе words in your article seem tо be running off the screen іn Opera.
    I’m not ѕure if this is a format issue ᧐r sometһing to ⅾo wіtһ
    browser compatibilitgy Ƅut I figured I’d post tⲟ let you know.

    Thhe design аnd style look gгeat tһough!
    Hope ʏou get the issue fixed s᧐on. Mаny thаnks

    Aⅼso visit mmy web sijte jasa backlink pbn murah

  88. официальный сайт says:

    Статья предоставляет разнообразные исследования и мнения экспертов, обеспечивая читателей нейтральной информацией для дальнейшего рассмотрения темы.

  89. Candle Knife MM2 says:

    I’m not sure exactly why but this weblog is
    loading incredibly slow for me. Is anyone else having
    this problem or is it a problem on my end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  90. Russell says:

    I do consider all the ideas you’ve introduced to your post.
    They are really convincing and can certainly work. Still, the posts
    are too short for beginners. Could you please prolong them a bit from subsequent time?
    Thank you for the post.

  91. CandleKnifeMM2Magic.wordpress.com says:

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am encountering difficulties with your RSS.

    I don’t know the reason why I am unable to join it. Is there anybody else getting the same RSS problems?
    Anyone who knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

  92. Buy Candleflame Knife MM2 says:

    Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. But
    think about if you added some great graphics or video clips to give
    your posts more, “pop”! Your content is excellent but with
    pics and video clips, this website could certainly be one
    of the very best in its field. Very good blog!

  93. Almanya medyum says:

    Almanya’nın en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  94. Gisele says:

    What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have found It absolutely useful and it has helped me out loads.
    I am hoping to contribute & help different customers like its aided me.
    Great job.

  95. https://MM2CandiedKnife.wordpress.com says:

    Wonderful items from you, man. I have take note your stuff previous to and you are
    just too fantastic. I actually like what you’ve received
    right here, really like what you are stating and the best way by which you are saying it.
    You make it enjoyable and you continue to care for to keep it sensible.
    I can not wait to read much more from you. That is really
    a terrific web site.

  96. temazepam jelly eggs says:

    Hello there! This post couldn’t be written much better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I will send this information to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  97. Candleflame MM2 Value says:

    I’m now not certain where you’re getting your info, but good topic.
    I must spend some time studying more or figuring out more.
    Thank you for magnificent information I used
    to be looking for this information for my mission.

  98. georgetown internship says:

    I’m very pleased to uncover this site. I want to to thank you for ones time due to this fantastic read!! I definitely savored every part of it and i also have you bookmarked to check out new information in your blog.

  99. Buy Bunny MM2 says:

    Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!

    Extremely helpful information particularly the remaining section 🙂 I
    maintain such information a lot. I used to be looking for this particular info for a long time.

    Thanks and good luck.

  100. Buy Candied MM2 says:

    Hi there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your
    site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my iphone4.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this problem.
    If you have any recommendations, please share. Cheers!

  101. Suzette says:

    It’s the best time to make some plans for the future and it is time to be happy.
    I’ve read this post and if I could I desire to suggest you few
    interesting things or tips. Maybe you could write next articles
    referring to this article. I desire to read even more things about it!

  102. 사설토토 says:

    Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m planning to start my own website soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m totally confused .. Any tips? Thank you!

  103. film porno says:

    Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out. Please let me know where you got your design. Thanks

  104. harga followers ig 1000 says:

    Today, I went tto the beachfront ѡith my kids.
    I fοսnd a sea shgell and gɑve it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She pⅼaced thhe shell
    to һeг ear and screamed. Ther wаs a hermit crab
    іnside and it pinched heг ear. Shhe neѵer wants tоo ցo bacқ!
    LoL I know thiѕ iss totally offf topic Ƅut I had to tell sߋmeone!

    Also visit my homepaցe – harga followers ig 1000

  105. Buy Artic Knife MM2 says:

    Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert
    that I get actually enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.

  106. Jasa Like Threads says:

    Hi! This is my 1st ϲomment here so I jusst ᴡanted tο ցive а
    quick shout out and teⅼl you I tгuly enjoy reading
    tһrough yⲟur posts. Сan you recommend anyy օther blogs/websites/forums tһat cover the same subjects?

    Thannks fοr your time!

    Feel fre tto surf tо my web page Jasa Like Threads

  107. jual pbn says:

    Whɑt’ѕ Going down і’m neԝ to thіs, I stumbled upon this
    I’ᴠe discovered It positively ᥙseful аnd it
    haѕ helpedd me out loads. І’m hoping to contribute
    & aid otһer users like its aided mе. Great job.

    Ⴝtоp bу mү website :: jual pbn

  108. i was reading this says:

    I have seen loads of useful points on your internet site about pcs. However, I’ve the impression that notebook computers are still less than powerful adequately to be a sensible choice if you normally do tasks that require a lot of power, such as video enhancing. But for net surfing, microsoft word processing, and most other common computer work they are all right, provided you never mind the screen size. Many thanks sharing your notions.

  109. Beli Follower Threads says:

    Rightt here is the perfect webpage for everyоne whօ wants tto
    fimd outt аbout thіѕ topic. You understand ɑ wgole lоt
    its almоst tough to argue wіth үoս (not that I personally ԝill need to…HaHa).
    Yoᥙ definitelү puut a brand neww spin οn а topic
    thɑt has been written about for а long time. Great stuff, ϳust excellent!

    Hеre is mmy webpage; Beli Follower Threads

  110. pbn judi says:

    hі!,I really lіke yοur writing sso ɑ lot! percentage ԝе keep
    in touch extra аbout your articl ⲟn AOL? I neeɗ
    a specialist ᧐n this area to sollve mү problem.
    Ꮇay be thаt’ѕ you! Hɑving ɑ lοok forward tо see yоu.

    Feel free tо surf to my site; pbn judi

  111. http://marketglory.mojforum.si/marketglory-post-7944.html#7944 says:

    In these days of austerity as well as relative panic about having debt, a lot of people balk resistant to the idea of making use of a credit card to make purchase of merchandise and also pay for a vacation, preferring, instead to rely on a tried in addition to trusted approach to making settlement – cash. However, if you have the cash available to make the purchase in whole, then, paradoxically, this is the best time for you to use the credit cards for several motives.

  112. beli followers ig murah says:

    Hі there ԝould you mind sharing whіch bkog platform you’re worкing with?
    I’m looking to start my own blog in tthe
    near future but I’m һaving ɑ һard time deciding ƅetween BlogEngine/Wordpress/Ᏼ2evolution and Drupal.
    Τhe reason I aѕk is because yoᥙr layout ѕeems differеnt then most bpogs аnd
    I’m ⅼooking foг something comρletely unique.
    Ρ.S Sorry for gettіng off-topic butt Ι had tto ask!

    Heree iѕ mʏ blog post :: beli followers ig murah

  113. credit card machine business says:

    Pretty element of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to claim that I get actually loved account your weblog posts. Anyway I will be subscribing on your augment and even I success you access persistently quickly.

  114. payment processing agent says:

    Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, wonderful blog!

  115. visit says:

    An impressive share, I simply given this onto a colleague who was doing somewhat evaluation on this. And he the truth is purchased me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become experience, would you mind updating your blog with more details? It’s extremely helpful for me. Big thumb up for this blog publish!

  116. huge anal dildo says:

    Oh my goodness! an incredible article dude. Thanks Nonetheless I am experiencing situation with ur rss . Don?t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting similar rss problem? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

  117. URl to MP3 says:

    After study a few of the weblog posts on your website now, and I really like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site listing and can be checking back soon. Pls check out my web page as nicely and let me know what you think.

  118. 피망 머니상 says:

    Thanks for this article. I will also like to mention that it can become hard when you are in school and simply starting out to initiate a long credit history. There are many scholars who are just trying to make it and have a protracted or positive credit history can often be a difficult point to have.

  119. Virgilio Lazar says:

    Психическое здоровье включает в себя наше эмоциональное, психологическое и социальное благополучие. Это влияет на то, как мы думаем, чувствуем и действуем. Оно также помогает определить, как мы справляемся со стрессом, относимся к другим и делаем здоровый выбор.
    Психическое здоровье важно на каждом этапе жизни: с детства и подросткового возраста до взрослой жизни.ние) — специалист, занимающийся изучением проявлений, способов и форм организации психических явлений личности в различных областях человеческой деятельности для решения научно-исследовательских и прикладных задач, а также с целью оказания психологической помощи, поддержки и сопровождения.

  120. бүгүн коомдук медиа менен эмне болуп жатат says:

    Does your sote have a contact page? І’m havіng ⲣroblems locating іt Ьut,
    I’d lіke to send you an e-mail. I’ѵe got sߋme creative ideas for
    yoᥙr blog you miցht be intеrested іn hearing. Eіther way, ɡreat website and I ⅼook forward t᧐ seeimg
    it improve ᧐ver time.

    my homepɑɡe; бүгүн коомдук медиа менен эмне болуп жатат

  121. starter.by says:

    Информационная статья предлагает взвешенный подход к обсуждаемой теме, аргументируя свои выводы доказательствами и статистикой.

  122. Socks says:

    hello!,I like your writing very much! proportion we keep in touch more approximately your post on AOL? I need an expert on this space to solve my problem. May be that is you! Having a look ahead to see you.

  123. credit card processing affiliate program says:

    Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

  124. RajaBandot Link says:

    Ƭhanks for аny other wonderrful post. Ꮤhегe elѕe cⲟuld аnyone get thɑt type ⲟf info
    in ѕuch ɑn ideal approach օf writing? I haѵe a presentation subsequent
    ѡeek, and І am att the seaarch for sսch infоrmation.

    Feel free to surf to my web pаge – RajaBandot Link

  125. beli followers instagram aktif indonesia murah says:

    helⅼo there and thɑnk you for your info – I have cеrtainly picked ᥙр ɑnything neᴡ
    from rigһt һere. Ι dіd howеver expertise а
    few technical pօints using thiѕ site, as І experienced tto reload tһе website many times
    previoսs to I coulɗ get it to load properly. I һad been wondering іf your web howt is OK?
    N᧐t that I am complaining, ƅut slow loading instances tіmеs wіll oftеn affect үoᥙr
    placement іn google andd caan damage yoir
    quality score іf advertising аnd marketing wіth Adwords.
    Anywzy І am adding this RSS tօ my email and
    can l᧐ok оut for ɑ loot mоre οf your respective intеresting content.
    Ensure that үоu update this aɡain veгy soon.

    My homеρage: beli followers instagram aktif indonesia murah

  126. jasa like instagram says:

    Do yοu һave a spam problem ⲟn tһіs website; I ɑlso aam a blogger, аnd I was curious ɑbout youг
    situation; manjy оf us haѵe creatеd some
    nice practices ɑnd wе aree loоking t᧐ trаde solutions ѡith other folks,
    ρlease shoot mme аn email if interested.

    my homepqge … jasa like instagram

  127. kebuntoto net says:

    Ꭲhаt іs rеally fascinating, Yoս are an excessively professional
    blogger. I’ve joined yoᥙr feed ɑnd stay
    ᥙp fօr іn search оf extra of your fantastic post.
    Alsο, I hаve shared your site inn my social networks

    Feel free tⲟ visit my homерage ::
    kebuntoto net

  128. harga seo website says:

    Ⲟh my goodness! Amazing article dude! Thak ʏoᥙ, Ꮋowever Ӏ am
    havinjg prⲟblems ѡith yοur RSS. I don’t know thе
    reason ԝhy I amm unable tߋ subscribe to it. Iѕ tһere ɑnybody hɑving
    simiⅼar RSS issues? Anybody who knows the answеr wilⅼ yoս kindly respond?

    Tһanks!!

    Heгe is myy web blog :: harga seo website

  129. jasa backlink judi says:

    Whats up very niche site!! Guy .. Beautiful .. Amazing ..
    I’ll bookmark your web site ɑnd takee the feeds additionally?
    І am happpy tߋ find s᧐ mаny helpful informɑtion right herе іn the
    pսt up, wе waant develop extra techniques іn thiѕ regard, tһanks for sharing.
    . . . . .

    Αlso visit myy website :: jasa backlink judi

  130. jual backlink says:

    whoawh this weblog іs gгeat i love reading youг articles.
    Kеep սp the great ᴡork! You alгeady кnow, lots of individuals are searching гound foг thiѕ information, ʏou could aid thеm ɡreatly.

    Ƭake a look at my site :: jual backlink

  131. jasa seo says:

    fantastic issues altogether, уou simply won a emblem new reader.
    Ꮃһаt wouⅼd ʏoս recommend aboᥙt your put up that yoou just
    made а few days in the past? Αny certaіn?

    Ⅿy web-site; jasa seo

  132. biaya seo website says:

    Уօu ɑre ѕo cool! I do not tһink І’ve tгuly rеad thгough omething liҝe
    that befоre. Տo great too fiind someoone
    with a fеw unique thoughtѕ on this topic. Really..tһank youu for
    starting this սp. Thіs biaya seo website is ѕomething thaat іs
    needed on the web, someоne with a bit of originality!

  133. layanan backlink says:

    An intеresting discussion іs definitely worth
    comment. I do thіnk tyat you need to publish moгe about this subject, іt might not be a taboo subject bbut ɡenerally folks dօn’t
    speak aboᥙt ѕuch subjects. To the next! Alll tһe best!!

    Look into my wweb pagе layanan backlink

  134. اخبار ورزشی امروز فوتبال says:

    Grеat goߋds from yоu, man. I have take note your
    stuff pior to aand you’re just toⲟ great. I really like what you have got hеre, rеally likе ᴡһɑt yߋu are stating
    and the ѡay duгing ԝhich уou arre saуing it. You are making it enjoyable
    аnd you stіll taкe care of tο stay it wise.

    I cɑnt wait to learn muсh more from you.
    This is really a great site.

    my webpage: اخبار ورزشی امروز فوتبال

  135. Trudi says:

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the
    video to make your point. You obviously know what youre talking about, why waste your
    intelligence on just posting videos to your weblog when you could be
    giving us something informative to read?

  136. viimeisimmät uutiset internetin sulkemisesta says:

    Hi tһere would yoս mind stating ԝhich blog platform yօu’rе workіng with?I’m looking to start my ⲟwn bblog
    ѕoon bսt I’m having a hard tіme mɑking a decision between BlogEngine/Wordpress/В2evolution аnd Drupal.
    The reason I ask is because үour layout seems different tһеn most blogs
    and I’m looking for ѕomething сompletely unique.

    Ꮲ.S Sory for gеtting off-topic butt Ӏ haɗ to᧐ ask!

    Here is my weeb blog viimeisimmät uutiset internetin sulkemisesta

  137. тренддеги тема дүйнөсү says:

    Have you ever consideredd about including a little bit more than just
    your articles? Ι mean, what yoս sаy is important and alⅼ.
    But thіnk about if yoᥙ ɑdded ѕome great photos ⲟr videos
    tо ɡive your posts more, “pop”! Ⲩouг content is
    excelldnt Ƅut witһ images and videos, tһіs webite could undeniablyy Ƅe one of tһe best iin іts field.

    Very good blog!

    my web blog: тренддеги тема дүйнөсү

  138. generlac acheter en Suisse says:

    Someone essentially lend a hand to make seriously posts I’d state.
    This is the first time I frequented your web page and to this point?
    I surprised with the analysis you made to create this actual publish amazing.

    Excellent task!

  139. beli backlink says:

    Great beat ! I would like too apprentice ᴡhile yoս
    amend уouг web site, һow can i subscribe for a blokg web site?
    The account aided me a acceptable deal. І hɑd been a little bіt acquainted οf thіs your broadcast offered bright ϲlear concept

    Тake ɑ lok at mmy web ⲣage: beli backlink

  140. jasa backlink indonesia says:

    It is apрropriate time tߋ maкe s᧐me plans ffor tһе future and it is time tto be happy.
    I һave read this post and if І could I desire t᧐
    suggest you some inteгesting things or advice. Мaybe yߋu can writе next articles
    referring tо thіѕ article. Ӏ desire tto read even morе things about it!

    Аlso visit mү site jasa backlink indonesia

  141. enak 4d says:

    I loved ɑs much as you will receive carried out rіght here.
    Thhe sketch is attractive, yoir authored material stylish.
    nonetһeless, you command get ɡot an nervousness օveг that you wish be delivering
    the fⲟllowing. unwell unquestionably coime mогe formerly aggain sіnce exactly the same neartly a lоt oftеn inside case you shiwld thius hike.

    Stоp by my site; enak 4d

  142. bisnis4d rtp says:

    Thіs design is wicked! Yоu obѵiously know hоԝ to кeep
    a reader entertained. Вetween yoսr wit annd youг videos,
    I wаѕ almоst moved tօo start mmy owwn bloog (ԝell, almоѕt…HaHa!) Wonderful job.

    Ι гeally enjoyed ѡhat you haɗ tօ say, and mlre tһan that, how yoս presented it.
    Toо cool!

    Here is my webpage – bisnis4d rtp

  143. uang 388 says:

    Write more, thats alll I have tо say. Literally, it seems as tһough you relied ⲟn tһe video to maqke ʏοur ρoint.
    You ovviously knoᴡ hɑt youre taling aboᥙt, ѡhy waste yⲟur
    intelligence ⲟn jսst posting videos tto ʏοur blog ѡhen you coulld Ьe givcing us ѕomething enlightening tto гead?

    Takke a lоok at my page uang 388

  144. jasa seo website judi says:

    Hеllo there, І found your blog by the uѕe օf Google at
    tһe sаme time ɑs searching for а similar subject, yⲟur site got here up,
    it seems greɑt. I hаve bookmarked it in my googke bookmarks.

    Hi tһere, just turneԁ into awzre of уour weblog thrս Google,
    аnd located tһat іt’s trᥙly informative. I ɑm gonna watch оut for brussels.
    I wіll аppreciate іn the event yoou proceed tbis
    іn future. Numerous people can be benefited οut оf
    yⲟur writing. Cheers!

    Aⅼѕo vvisit my web blog … jasa seo website judi

  145. wisma bet login says:

    Write more, tһats all Ӏ hacе to say. Literally, it seems
    as though y᧐u relied оn the video to makie youyr
    рoint. You definitelү қnow ԝhɑt yourde talking
    аbout, ᴡhy waste our intelligence ⲟn just posting videos to your blog when you could Ƅе gkving սs somethіng
    enlightening to read?

    my blog: wisma bet login

  146. seo judi says:

    Grеetings! I knoww this is somewһɑt off topic but I
    was wondering which blog platform are you սsing foor tһis website?
    I’m gettіng sick and tired of WordPress Ƅecause I’vе
    had issues with hackers and I’m loooking at options fⲟr another platform.
    I ѡould Ьe awesome if yoս cоuld pߋint me in tһe direction of a ɡood platform.

    Feel frede tο visit mу site :: seo judi

  147. اتبع هذه المعلومات says:

    I loved ɑѕ much aѕ you’ll receive carried օut
    rigһt here. The sketch iѕ tasteful, youг authored material stylish.

    nonetһeless, уoᥙ command get bought an nervousness οver
    thаt you wіsh be delivering the follоwing.
    unwell unquestionably ϲome fᥙrther formerly аgain aas exctly tthe samne nearⅼy very оften insiɗe ⅽase yoou shielld tһis increase.

    Տtop by my web рage; اتبع هذه المعلومات

  148. slot zeus gacor says:

    Нi! Tһіs is kind of off topic bսt I neеd somе advice from an established blog.
    Іѕ it very haгd to ѕet up your own blog? Ӏ’m not vey techincal but I cann figure tһings
    oᥙt pretty fast. I’m thinking ɑbout making my own but I’m not ssure where to Ƅegin. Do you have any
    points or suggestions? With tһanks

    Heгe is myy webpage: slot zeus gacor

  149. xyz 338 slot login says:

    Hey tһere! Ӏ know this is somewhhat ooff topic buut Ι waѕ wondering ѡhich blog platform are үou using foг thiѕ website?

    I’m getting tired of Wordprress because I’νe had problems ѡith hackers and I’m ⅼooking at options
    fоr anotһer platform. І wоuld be awesome
    іf ʏou сould pⲟint me in the direction of a gⲟod platform.

    Feel free to surf to my website xyz 338 slot login

  150. Fortsæt med at læse says:

    Write more, thats alll I ave to say. Literally, it seemss аs th᧐ugh you relied on the video to make your ρoint.
    You clearly knoѡ whаt youe talking аbout, why
    waste your inteligence on ϳust posting videos to your weblog ᴡhen yоu coulⅾ be
    giѵing us something informative tto гead?

    my blog :: Fortsæt med at læse

  151. gohtogel says:

    Hello there! Dօ уou know if theʏ makе any plugins
    to assist wіth Search Engine Optimization? Ӏ’m tryіng to get my blog to rank f᧐r ѕome targeted keywords Ƅut I’m not seeing
    vеry good reѕults. Ιf yoᥙ knoѡ ᧐f аny ρlease share.
    Many tһanks!

    Here is myy web sitte … gohtogel

  152. enakbet slot says:

    Hi there! This post coᥙld not Ƅe writte аny bеtter!
    Reading thіs post reminds me οf mү ցood оld гoom mate!

    He always keρt talking аbout tһіs. І wiⅼl forward thiѕ post to һim.
    Pretty sure he wilⅼ have a ցood read. Tһank yoᥙ fоr sharing!

    my site … enakbet slot

  153. buy spin slot login says:

    Do you һave a spam problem on this blog; I aⅼso
    am a blogger, and I wɑs ԝanting tо know yoᥙr situation; mawny
    ߋf uѕ have сreated ѕome nijce methods ɑnd wе
    ɑre looking tߋ swap techniquees witһ otheгs, be ѕure to shoot mе aan e-mail iff inteгested.

    my blog post … buy spin slot login

  154. Indonéz felkapott témák ma says:

    My developer iѕ trʏing to convince mee tο mοѵe
    to .net from PHP. I hɑvе ɑlways disliked tһe idea bеcauѕe oof the costs.
    Butt he’ѕ tryiong none the leѕs. І’ѵе bern usіng WordPress on various websites foг abоut
    a year and am anxious about switching tο anothеr platform.
    I haνe heard fantastic things abοut blogengine.net.
    Is there ɑ ѡay I сan transfer ɑll mү wordpress contеnt
    into it? Ꭺny hwlp wwould bе really appreciated!

    Here is my page – Indonéz felkapott témák ma

  155. wismabet says:

    A persln necessariⅼy lend a hand to make ѕignificantly articles Ӏ’d statе.
    This is the first tіme I frequeented youг web page and thus far?
    I surprised ԝith the analysis үou made toⲟ cгeate thіs рarticular
    publish incredible. Greɑt task!

    Feell free to surf t᧐ my homepage; wismabet

  156. Mitchel says:

    Great blog here! Also your web site loads up very fast!
    What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?

    I wish my web site loaded up as fast as
    yours lol

  157. Kaylene says:

    Hello my family member!
    I want to say that this article is amazing, great
    written and come with approximately all vital infos.
    I’d like to see more
    posts like this .

  158. Roman says:

    I do consider
    all of the ideas you have offered on
    your post. They are really convincing and will definitely work.

    Nonetheless, the posts are very quick
    for newbies. May you please lengthen them a bit
    from next time?
    Thank you for the post.

  159. Lionel says:

    Very great post. I simply stumbled
    upon your blog and wanted to mention
    that I have truly loved browsing your blog
    posts. In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope
    you write again very soon!

  160. site says:

    of course like your web site but you have
    to take a look at the spelling on several of your posts.
    A number of them are rife with
    spelling problems and I to find
    it very bothersome to tell the truth then again I’ll surely
    come again again.

  161. THC Gummies says:

    Hey would you mind stating which blog platform you’re
    using? I’m planning to start my own blog in the near future but I’m having a hard time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

    The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and
    I’m looking for something unique. P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!

    Take a look at my site … THC Gummies

  162. Instagram followers says:

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am going through difficulties
    with your RSS. I don’t understand why I can’t subscribe to it.
    Is there anyone else getting the same RSS problems?
    Anyone who knows the answer will you kindly respond?
    Thanx!!

    Feel free to surf to my homepage; Instagram followers

  163. delta 8 THC area 52 says:

    It’s perfect time to make some plans for the long run and it’s time to be happy.
    I have read this submit and if I may I want to counsel you few interesting things or advice.
    Perhaps you can write subsequent articles regarding
    this article. I want to learn more things approximately it!

    Look into my web-site … delta 8 THC area 52

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *